7 عادت آدم‌هاي پرمشغله


 





 
انجام چند كار در يك مقطع زماني خاص درست به سختي قهرماني در المپيك است! تحقيقات جديد نشان مي‌دهد اين بازي هميشه برنده ندارد بنابراين اگر كارها به طور متوالي انجام شود سريع‌تر و بهتر پيش مي‌رود. به همين دليل صحبت همزمان با تلفن همراه و رانندگي توصيه نمي‌شود و خطرناك است. در يك تحقيق جديد نكته جالبي مشخص شده است. در قشر پيشاني مغز منطقه‌اي وجود دارد كه افراد را وادار مي‌كند به مشكلات يكي پس از ديگري رسيدگي كنند و اگر اين كار بسيار سريع انجام شود، انگار هم‌زمان انجام شده است چون با شروع كاري جديد بلافاصله بعد از كاري ديگر، اولين چالش به جاي افزايش سبب كاهش فعاليت مغز مي‌شود درست مانند اينكه يك ترافيك سنگين ايجاد شده است. نكته جالب اينكه خانم‌ها در انجام كارهاي همزمان از آقايان بهتر عمل مي‌كنند. اگر از دست مشغله زياد و كارهاي هم‌زمان كلافه شده‌ايد، 7 راهکار زير‌ را ياد بگيريد:

1 يادگيري را متوقف كنيد
 

اگر هم‌زمان با انجام چند كار قصد يادگيري هم داريد، اشتباه مي‌كنيد چون در اين صورت مغز فعاليت خود را از ناحيه تشكيل حافظه به سمت ناحيه انجام كارهاي حركتي تغيير مي‌دهد و يادگيري در آن لحظه كمترين بازدهي را دارد. هم‌زماني انجام چند كار فقط براي كارهاي اجرايي و حركتي است و بهتر است درباره مسايلي باشد كه اگر اشتباهي رخ داد، مشكل حياتي به وجود نيايد.

2 تنوع را در نظر بگيريد
 

شايد به نظر عجيب باشد اما مشابهت موضوع هم‌زماني را سخت‌تر مي‌كند. اگر دو كار به ظاهر متفاوت يك ناحيه از مغز را تحريك كنند (يعني ماهيت اصلي آنها يكي باشد) امكان به هم ريختگي در پردازش مغز بيشتر است. به‌طور مثال، اگر حين درس خواندن موسيقي گوش مي‌كنيد در صورتي كه موسيقي خالي باشد، سرعت يادگيري بيشتر از حالتي است كه ترانه هم وجود داشته باشد.

3 اولويت‌بندي كنيد
 

در انجام چند كار اولويت براساس اهميت سبب افزايش كارايي مي‌شود، ضمن اينكه فرد آسايش فكري بهتري پيدا مي‌كند.

4 تكرار و تمرين فراموش نشود
 

به‌طور مسلم اگر يك نوجوان بخواهد هم‌زمان با كار با كامپيوتر به موردي ديگر هم مشغول شود، راحت‌تر است تا يك بزرگسال اين كار را انجام دهد چون تمرين نوجوان در كامپيوتر بيشتر است. اگر به فكر بازدهي خوب در كارهاي هم‌زمان هستيد تمرين و تكرار بسيار كمك‌كننده است.

5 برنامه داشته باشيد
 

برنامه زماني روزانه داشته باشيد و همه وظايف را صادقانه بنويسيد. به اين ترتيب، اوقاتي كه به بطالت مي‌گذرد شناخته شده و تقسيم كاري بهتر مي‌شود. نه گفتن را ياد بگيريد. بعضي اوقات لازم است موبايل را خاموش كرده و يا اگر كسي كاري را از شما خواسته كه وقت انجام آن را نداريد بگوييد كه نمي‌توانيد. متاسفانه علت عمده مشغله زياد و هم‌زماني كارها اين است كه حد و حدود شخصي آدم‌ها معلوم نيست و نه گفتن به بعضي‌ها بسيار سخت است. وقتي فهرست وظايف روزانه تهيه مي‌كنيد، زمان انجام هر كار را مشخص كنيد. از تكنولوژي استفاده كنيد. مي‌توانيد برنامه و تقويم كاري خود را در كامپيوتر داشته باشيد، براي يادآوري موارد مهم از آن كمك بگيريد و از شر كوه كاغذ روي ميزتان راحت شويد. با كامپيوتر خريد كرده و قبوض‌تان را پرداخت كنيد و هزاران كار ديگر كه بسته به شرايط هر فرد، متفاوت است.

6 كمال‌گرا نباشيد
 

كما‌ل‌گرايي يعني توجه بسيار زياد به تمام جزييات نشان دادن، چه مهم باشد و چه بدون اهميت كه اين رويه فقط موجب به تعويق افتادن تصميم‌گيري و انجام كار مي‌شود. ياد‌تان باشد آدم معمولي بودن به هيچ وجه ايرادي ندارد و بايد در زندگي اهداف منطقي و دست‌يافتني داشته باشيد. اگر براي بهتر شدن تلاش كنيد، بسيار خوب است اما اگر بخواهيد بهترين بهترين‌ها باشيد نه تنها موفق نمي‌شويد بلكه به علت فشار روحي زياد از پا در مي‌آييد. داشتن آرزوهاي دست‌نيافتني فقط استرس ايجاد مي‌كند.

7 به خودتان پاداش بدهيد
 

نگذاريد هر كاري هرچند كوچك بدون پاداش بماند. اگر در برنامه‌ريزي اولويت‌، نه گفتن و انجام صحيح كارها موفق شديد ناخودآگاه از اين قابليت لذت مي‌بريد با اين وجود با صرف اوقاتي براي خود و يا به هر طريق كه مي‌توانيد از خودتان تشكر كنيد تا توان انجام دوباره كارها را داشته باشيد.
منبع:http://www.salamat.com